fbpx



Podkast czy YouTube? Co jest bardziej adekwatnym źródłem wiedzy?

10/06/2020

WSZYSTKIE

Podkast czy YouTube? Co jest bardziej adekwatnym źródłem wiedzy?

Media społecznościowe bardzo szybko oraz skutecznie połączyły świat rzeczywisty z wirtualnym. Youtuberzy stali się wiarygodnymi influencerami, na wiedzy których bardzo często bazujemy przy organizacji swojej życiowej przestrzeni. Korzystamy z ich porad i wskazówek, będąc na bieżąco z kolejnymi odcinkami na ich kanale. Duże znaczenie w tym zakresie mają też podkasty, rywalizujące lub uzupełniające się z YouTube. Okazuje się, iż oba kanały transmisji informacji mają dużą grupę swoich fanów. Niektórzy są wierni tylko jednemu źródłowi wiedzy, inni zaś czerpią inspiracje z obu. Czy YouTube i podkast mają nam do zaoferowania tak samo dużo? A może w tej rywalizacji jest tylko jeden wygrany?

Podkast, czyli treść, którą usłyszysz, ale nie zobaczysz

Podkast ogromną popularnością cieszy się w Stanach Zjednoczonych, w Polsce jednak spotyka się również z coraz większym zainteresowaniem. Jak wynika z badań, które przeprowadził Nielsen na zlecenie firmy Storytel Polska, 20% polskich Internautów w wieku 19–49 lat słucha podkastów. W Stanach Zjednoczonych wartość ta jest większa i sięga 32%. Podkasty to pliki dźwiękowe, które już zostały nazwane „radiem XXI wiek”. Jest to dźwięk bez obrazu, który z kolei jest charakterystyczny dla filmów YouTube. Każdy może stworzyć swoją audycję i udostępnić ją innym, dzieląc się tym samym swoją wiedzą, zainteresowaniami, przeżyciami czy po prostu pasją. Pierwsze podkasty pojawiły się w 2000 roku. Nazwę „podkast” zawdzięczamy jednak pierwszemu iPadowi. Najprawdopodobniej powstała ona z połączenia dwóch słów iPod i broadcast.

Fenomen podkastów

Nie bez powodu spotkały się z tak dużym zainteresowaniem. Doczekały się nawet swoich własnych aplikacji, dzięki którym można podkastów słuchać. Największą ich biblioteką jest biblioteka iTunes. Posiadacze urządzeń Apple mogą też skorzystać z aplikacji Podcasty. Dla korzystających z urządzeń z systemem Android przygotowano równie świetne narzędzie Stitcher.

Podkasty są darmowym źródłem wiedzy. To kopalnia inspirujących i tym samym ciekawych informacji praktycznie z każdej dziedziny. Niezależnie od tego, czym się interesujesz, w jakim zawodzie pracujesz i ile masz lat, z pewnością znajdziesz dla siebie coś, co nie pozwoli Ci odpuścić, będziesz chciał usłyszeć jeszcze więcej. Podkasty mają przewagę nad YouTube, ponieważ nie potrzebujemy ekranu z obrazem, aby można było z nich w pełni korzystać. Są to nagrania przystosowane tylko do odsłuchu. To oznacza, że podkastów posłuchamy podczas jazdy samochodem, biegania czy innego treningu, drogi do szkoły czy jazdy do pracy w zatłoczonym tramwaju. Można ich słuchać w ruchu, praktycznie wszędzie, nie tracąc przy tym wiedzy, informacji i dostępu do wyjaśnień, które mogłyby zostać przekazane dodatkowo gestami. Niektórzy wykorzystują podkasty do nauki języków obcych. Wystarczy, że w aplikacji wpiszesz słowo kluczowe z obcym języku, a zobaczysz listę podkastów, które są po angielsku, niemiecku, hiszpańsku czy jeszcze innym języku. Czy wiesz, że nawet Spotify umożliwia już ich słuchanie?

Podkasty, o których już jest głośno

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z podkastami? A może szukasz czegoś nowego, dzięki czemu będziesz mógł pogłębić wiedzę w innym zakresie. Oto przykłady podkastów, których warto słuchać:

  • Podkast „Menadżer Plus” Mariusza Chrapko o zarządzaniu sobą i biznesem
  • Podkast „To się opłaca”Agnieszki Skupieńskiej o zarabianiu i pracy zdalnej
  • Podkast „Tuż Przy Uchu” Katarzyny Bieleniewicz o odkrywaniu swoich pasji i zainteresowań
  • Podkast „Each One Teach” One Michała „Vasquez” Plewniaka o formach spędzania czasu wolnego i odżywianiu
  • Podkast „Busem przez świat” Karola i Oli o podróżach
YouTube, czyli usłysz i zobacz

YouTube ma już ponad 2 mld użytkowników i nic nie zapowiada, by ta liczba była coraz mniejsza, a wręcz przeciwnie – stale rośnie. Wśród najpopularniejszych polskich Youtuberów są: Blowek, reZigiusz, SA Wardega i Friz. Ci, którzy każdego dnia uzupełniają swoją wiedzę z lifestylowych tematów, doskonale ich znają, większości nie trzeba ich przedstawiać, podobnie jak portalu YouTube. Jest najpopularniejszym w Polsce źródłem informacji i kanałem komunikacji influencerów ze swoimi fanami. Inaczej niż Podkast na YouTube znajdziemy filmy, czyli dźwięk i obraz. Możemy nie tylko usłyszeć osobę, która do nas mówi, ale też ją zobaczyć na ekranie. Nawet jeżeli pojawiający się obraz to tylko wizerunek osoby, to dla wielu jest to ogromna zaleta i przewaga nad audycjami, które możemy tylko usłyszeć. Człowiek, którego widzimy u wielu wzbudza większe zaufanie, niż taki, którego możemy posłuchać. To przewaga YouTube nad podkastami. Niektórzy jednak uważają, że to właśnie podkasty sprzyjają większemu skupieniu, ponieważ angażują tylko jeden zmysł, co pozwala nam na większą koncentrację.

Kiedy obraz jest niezbędny, YouTube zajmuje pozycje lidera

Trudno sobie wyobrazić tutorial dotyczący makijażu wieczorowego bez obrazu, podobnie jak kurs wyszywania czy też zaprezentowanie inspiracji w aranżacji wnętrz. YouTube pozwala przekazać więcej informacji, które wymagają zobrazowania. Niektóre dziedziny naszego życia oraz wiedza, jaką chcemy posiąść, muszą angażować więcej niż jeden zmysł. Przykładem może być kanał „Polimaty”, jeden z najstarszych kanałów popularnonaukowych, prowadzony przez Radosława Kotarskiego. Dowiadujemy się z niego kilku ciekawostek z dziedziny biologii, historii, ale i z codziennego życia. Inną ciekawą propozycją jest „Globstory”, kanał podróżniczo-lifestylowy, prowadzony przez Kaję w formie videobloga. Tylko połączenie obrazu i dźwięku pozwala nam za każdym razem poczuć klimat miejsca, w którym znajduje się autorka. Na uwagę zasługuje ponadto kanał YouTube „Architecture is a good idea”, którego autorami są Radosław Gajda i Natalia Szcześniak. Opowiadają oni i pokazują architektoniczne perełki, także informują, w jaki sposób zostały one wzniesione.

Podkast czy YouTube? To zależy od własnych upodobań, ale też okoliczności, w jakich chcesz upajać się kolejną dawką wiedzy. W obu przypadkach potrzebny Ci będzie jednak Internet, bez którego nie dostarczysz sobie tak wartościowej rozrywki. Im większy, tym więcej godzin słuchania audycji i oglądania filmów. W lajt mobile możesz mieć już 300 GB za 39,99 zł/mc – sprawdź ofertę. To nawet więcej, niż potrzebujesz, ale nigdy nie wiadomo, kiedy wciągnie Cię wir nauki i internetowej rozrywki.

najpopularniejsze

Abonament w biznesie

16/01/2020

czytaj

Polecenie znajomych – zarabiaj na swojej sieci.

27/08/2019

czytaj

Bonus krajowy - czyli jak dbamy o to, abyś nie przepłacał.

27/08/2019

czytaj