A Zmień czcionkę na małą
A Zmień czcionkę na średnią
A Zmień czcionkę na wielką
Zmień kontrast Włącz kontrast dla strony.

NOWINKI

Uwaga na oszustów podszywających się pod banki! Rozłącz się jak najszybciej!

2022/07/13
Internet mobilny 60 GB i najtańszy abonament w lajt mobilr

Uwaga na oszustów podszywających się pod banki! Rozłącz się jak najszybciej!

Trzeba być bardzo czujnym! W ostatnim czasie coraz więcej słyszy się o oszustach, cyberprzestępcach itp. Jeszcze niedawno pisaliśmy o niebezpiecznych wiadomościach SMS od “kurierów”, a dzisiaj? Dzisiaj mamy do czynienia z falą połączeń ze zwykłych numerów, które podszywają się pod znane banki. 

Oszuści niestety są cwani i coraz częściej stajemy się ich ofiarami. Z czego to wynika? Dostęp do bardzo rozwiniętej technologii czy inteligentnych rozwiązań, które de facto miały przyczynić się do poprawy jakości i komfortu naszego życia stały się w dużej mierze narzędziem do wyłudzania danych dla cyberprzestępców. Wykorzystywane przez nich techniki są coraz bardziej zaawansowane, a oszustów coraz trudniej namierzyć. Jak się przed nimi bronić?

Ostrzegamy przed oszustami

Czym jest spoofing telefoniczny?

Ostatnio głośno jest o połączeniach z podrobionych telefonów, które wyglądają jak numery banków. Co więcej, jest to celowe działanie oszustów, bo podszywając się pod instytucje zaufania publicznego, czyli wszystkie te, które mają dostęp do naszych wrażliwych danych wykorzystują fakt, że większość z nas nawet nie pomyśli, że właśnie padł ofiarą przestępstwa.

Czym zatem jest spoofing? To ostatnio niestety modny sposób oszustwa, który wykorzystuje luki w systemach sieci telefonicznych i dzięki temu cyberprzestępcy są w stanie podrobić numery telefonów znanych instytucji, firm, a także osób prywatnych. Najczęściej jednak wybierają jednak banki. Z jakichś źródeł posiadają dane dotyczące imienia i nazwiska odbiorcy, a niekiedy nazwę banku, w którym ma się konto. No i właśnie, kiedy dzwonią to najczęściej wypytują o dane logowania do banku, numer konta, hasło lub PIN. Często ich techniką jest wzbudzenie nie tyle, co zaufania u odbiorcy, a wywołanie paniki, bo najczęściej spotykanym powodem kontaktu jest natychmiastowe zablokowanie rzekomej transakcji wychodzącej z naszego konta. Często też jesteśmy pytani czy znamy osobę, do której wykonywany jest przelew i jesteśmy straszeni, że niebawem połączy się z nami inny konsultant lub nawet funkcjonariusz policji.

Ostrzegamy przed oszustami. Chroń swoje dane.

Jak się przed nimi uchronić? Kiedy powinna zapalić się nam czerwona lampka?

Jedyną możliwą obroną przed tego rodzaju atakiem jest zachowanie ostrożności przy odbieraniu telefonu. Nie wolno poddawać się presji dzwoniącego i zawsze stosować się do zasady ograniczonego zaufania. Podczas połączeń przychodzących nigdy nie powinniśmy podawać żadnych danych dostępowych, wrażliwych danych osobowych i nigdy nie powinniśmy instalować aplikacji, o które jesteśmy proszeni. Co ważne i tej informacji należy się trzymać, to fakt, że pracownicy banków i innych instytucji nigdy nie poproszą nas o podanie takich informacji!

Kiedy powinna zapalić się nam czerwona lampka? Istnieje kilka sygnałów, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Po pierwsze, jeżeli konsultant nie wie z jakiego banku dzwoni, to od razu można się spodziewać, że osoba po drugiej stronie próbuje nas testować i jest po prostu oszustem. Natomiast, jeżeli dzwoniący prosi nas o podanie szczegółowych danych, o które właśnie banki nie proszą, to również możemy spodziewać się, że jest to oszustwo. 

Dlatego zachowuj się odpowiedzialnie i nigdy nie podawaj swoich wrażliwych danych osobom trzecim, a szczególnie przez telefon. Banki, jak już wspomnieliśmy nie proszą o numer PIN czy inne elementy związane z bezpośrednim dostępem do Twojego konta. 

Pamiętaj, że najlepiej jest od razu odmówić rozmowy i po prostu się rozłączyć, a następnie warto zadzwonić na infolinię banku (właściwą) i sprawdzić wszystkie połączenia wychodzące, które były kierowane do nas. 

Podkreślamy! Żaden pracownik banku nie poprosi Cię o podanie loginu, hasła lub jednorazowego kodu uwierzytelniającego do Twojego konta. To są dane wrażliwe i nigdy nikt nie powinien ich od Ciebie wymagać! Jeżeli coś takiego się wydarzy, to natychmiast się rozłącz!