A Zmień czcionkę na małą
A Zmień czcionkę na średnią
A Zmień czcionkę na wielką
Włącz kontrast dla strony.

UŻYTKOWE

Operatorzy oddają konsumentom niewykorzystane środki. UOKiK wystosował pierwsze kary

2020/12/04
uokik

Operatorzy oddają konsumentom niewykorzystane środki. UOKiK wystosował pierwsze kary

 

Polityka handlowa czterech największych sieci telekomunikacyjnych w Polsce stała się głównym obiektem zainteresowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Od września 2016r. toczyło się postępowanie przeciwko Orange Polska, P4, Polkomtel i T-Mobile Polska w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w kwestii zwrotu niewykorzystanych środków na koncie pre-paid.

 

Operatorzy mają obowiązek zwrotu niewykorzystanych środków 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od czterech lat sprawdza, czy najwięksi operatorzy komórkowi zwracają konsumentom niewykorzystane środki po upływie ważności konta na kartę. Do UOKiK wpłynęło wiele skarg, ponieważ konsumenci nie powinni tracić swoich pieniędzy, kiedy nie zasilą ponownie konta pre-paid. Ma to też wpływ na utrudnianie możliwości zmiany operatora, a jest to zakazane przez Telekomunikacyjne Prawo. 

 

Głos w tej sprawie zabrał także Europejski Kodeks Łączności, który jasno nakazuje wszystkim operatorom rozliczać się z klientami przy zmianie dotychczasowego operatora. Ta regulacja na poziomie unijnym weszła w życie w grudniu 2018 r. i zawiera przepis, zgodnie z którym konsument musi złożyć wniosek przy przenoszeniu numeru do innego operatora o zwrot niewykorzystanych środków na koncie.

 

Operatorzy mogą jednak od takiej operacji pobierać opłatę administracyjną, ale współmierną do faktycznie poniesionych kosztów procesowych przy zwrocie środków finansowych na konto. Do tej pory nie było jasno określonych zasad w naszym kraju, natomiast idąc za przykładem innych krajów europejskich, np.: Anglii, Chorwacji czy Niemcy, w końcu prawo uśmiechnęło się do polskich konsumentów, gdzie w innych państwach od lat stanowi to regułę.

 

Wysokie kary za naruszenie interesów konsumentów

Pierwsze kary za stosowanie tego typu praktyk otrzymały już sieci Plus, Play i T-Mobile. Za naruszenie interesów konsumentów, w tym przypadku za niezwracanie niewykorzystanych środków swoim klientom UOKiK nałożył na sieć Plus karę przekraczającą 20 mln zł. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny tym samym liczył, że nałożenie tak wysokiej kary pieniężnej na znaną sieć spowoduje zmianę w ich postępowaniu, ale niestety tak się nie stało. 

Marka T-Mobile złożyła specjalne zobowiązanie, że naniesie poprawki na swój obecny regulamin i wprowadzi w życie nowe procedury dotyczące zwrotu pieniędzy, które nie zostały wykorzystane na koncie pre-paid. Spółka poinformuje także wszystkich swoich klientów oferty na kartę o nowych zasadach i procedurach związanych ze zwrotem środków na karcie.

 

Zwrot środków w lajt mobile 

Od 10.20.2020 r. w lajt mobile będą obowiązywały nowe zasady w zakresie zwrotu środków niewykorzystanych dla ofert pre-paid. W związku z tym Cennik Usług Przedpłaconych Komórkowych uległ zmianie.

Od tego czasu Klienci będą mogli wypełnić specjalny wniosek o zwrot swoich niewykorzystanych środków na koncie. Od teraz każdy, komu wygaśnie okres ważności konta dla usługi pre-paid lub będzie chciał zmienić dostawcę usług telekomunikacyjnych na innego niż Telestrada S.A., może ubiegać się o zwrot niewykorzystanych dotychczas środków na swoim koncie pre-paid.

Zwrot będzie odbywał się tylko na podstawie przesłanego e-mailem lub listownie Wniosku o zwrot środków, a zwrot opłaty dokonywany będzie na konto bankowe wskazane we Wniosku lub przekazem pocztowym. Każdy Klient ma 24 miesiące na wysłanie Wniosku do lajt mobile od upływu ważności jego konta pre-paid.

 

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies.
Wszystkie zasady ich użytkowania wraz z informacjami
o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie
cookies, opisaliśmy w Polityce Prywatności.
Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia.

cicrle-right cicrle-leftc