fbpx



Sprawdzone sposoby - jak zapobiegać przeziębieniom?

01/10/2020

WSZYSTKIE

Sprawdzone sposoby – jak zapobiegać przeziębieniom?

Sezon na przeziębienia właśnie się rozpoczął. W tym roku nie dość, że walczymy z dobrze nam znanymi wirusami, to jeszcze z COVID-19. Czy i tym razem uda nam się przejść ten okres bezpiecznie?

Jesień i zima to pory roku, podczas których nasz układ odpornościowy jest osłabiony i tym samym bardziej narażony na wszelkiego rodzaju infekcje. W tym czasie szczególnie trudno bronić się małym dzieciom i osobom starszym, chociaż przeziębienie nie oszczędza też dorosłych i tych bardziej odpornych.

Zanim zaczniemy się zastanawiać w jaki sposób uchronić siebie i swoich bliskich przed ryzykiem zachorowania warto warto zapobiec infekcji lub przynajmniej podjąć próby, które zminimalizują ryzyko jej wystąpienia. Przedstawiamy sprawdzone domowe sposoby na to, jak zapobiegać przeziębieniom.

Co na ból gardła

Witamina C nie tylko w leczeniu, ale też w profilaktyce

Prawie każdy na pytanie, jak zapobiegać przeziębieniom, odpowie – regularnie zażywaj witaminę C. Jest to prawda, ponieważ ta witamina w znaczący sposób odpowiada za poprawne funkcjonowanie naszego układu odpornościowego.

Przyjmowanie witaminy C każdego dnia w ilości 0,2 g skraca czas trwania ewentualnego przeziębienia o 8% u dorosłych i aż o 14% u dzieci. Dlatego też bardzo często jest ona zalecana przez lekarzy, kiedy pojawiają się już pierwsze objawy infekcji lub jest ona w zaawansowanym stadium.

Specjaliści zwracają uwagę też na jej profilaktyczne stosowanie, a szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Zazwyczaj korzystamy z gotowych preparatów, które zawierają witaminę C. W sezonie “grypowym” warto stosować kwas L-askorbinowy, czyli kluczową dla naszej odporności witaminę C w czystej postaci.

Nie tylko suplementacja tą witaminą jest ważna, ale również uzupełnienie codziennej diety o produkty, które są jej dobrym źródłem. Spożywajmy zatem więcej papryki, czarnej porzeczki, brukselki, brokułów i cytrusów. Z tych produktów mogą powstać naprawdę smaczne dania, a także dodatki do obiadu, zdrowa sałatka, czy po prostu przekąska.

Higiena! To podstawa.

Ze względu na obecną sytuację i wydarzenia w ostatnich miesiącach bardzo zmieniły się nasze codzienne nawyki dotyczące higieny. Większą uwagę zwracamy na czystość naszych dłoni oraz to, jakich powierzchni poza domem dotykamy rękoma. Coraz częściej korzystamy też z płynów i żeli antybakteryjnych, które mają pomóc nam w walce z niechcianym wirusem.

Wirusy i bakterie są wszechobecne, a są niewidoczne gołym okiem, tym samym trudniej jest z nimi walczyć. Dlatego tak ważne jest, aby przestrzegać podstawowych zasad higieny, a w dobie pandemii szczególnie zwracać na to uwagę.

Częste mycie rąk może pomóc w walce z rozprzestrzenianiem się bakterii, a przede wszystkim wirusa COVID-19. Żeby nasze działania nie poszły na marne – musimy robić je dokładnie. Ręce powinno się myć od 15 do 30 sekund pod bieżącą, ciepłą wodą z użyciem mydła. Tylko przestrzeganie tych zaleceń pozwoli Ci zminimalizować ryzyko zachorowania, na któryś z sezonowych wirusów.

Sposoby na katar

Zadbaj o wilgotność powietrza w domu

W sezonie grzewczym wilgotność powietrza w zamkniętych pomieszczeniach wyraźnie się obniża. Oznacza to, że oddychamy suchym powietrzem, które nie najlepiej wpływa na nasz układ oddechowy. W efekcie wysuszamy śluzówkę, co sprzyja przeziębieniom.

Zgodnie z danymi amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) obniżenie się wilgotności powietrza poniżej 23% powoduje, że już w godzinę po kichnięciu człowieka zarażonego, aż 77% wirusów wciąż jest aktywna. To oznacza, że może ona zarazić więcej osób.

Z tego powodu należy regularnie sprawdzać, jaka jest wilgotność w naszym mieszkaniu, a jeśli jest ona zbyt niska zimą, to wyposażamy się w nawilżacz powietrza. Istnieje wiele różnych jego rodzajów, jednak największą skutecznością charakteryzuje się nawilżacz powietrza elektryczny z możliwości regulacji poszczególnych parametrów pracy.

Bądź aktywny, czyli sport to zdrowie!

Treningi wiosną i latem lubimy bardzo, ale te jesienią i zimą już nie dostarczają nam tak dużej radości. Wiele osób rezygnuje na ten czas ze wzmożonej aktywności na zewnątrz i wybiera kluby fitness oraz siłownie zamiast, np.: pobiegać w parku czy pojeździć na rowerze po leśnych ścieżkach.

To bardzo duży błąd, ponieważ aktywność na świeżym powietrzu nie tylko hartuje nasz organizm i wzmacnia układ odpornościowy, ale również dobrze dotlenia nasz mózg i cały organizm. Istnieje wiele badań potwierdzających, że osoby uprawiające sport przez cały rok w takich samym warunkach, czyli na zewnątrz, chorują zdecydowanie rzadziej.

Jeżeli już pojawia się infekcja, jest ona słaba i krótkotrwała, czasami nawet w żaden sposób nie wpływa na nasze samopoczucie. Dlatego też warto ćwiczyć jesienią i zimą w parku, ogrodzie, lesie czy na każdej innej wolnej przestrzeni. Oczywiście musimy dostosować nasz ubiór do panujących warunków. Krótkie szorty zamieniamy na długie spodnie lub legginsy, bluzkę na ramiączka na t-shirt z krótkim rękawem i zakładamy ciepłą bluzę. Zimą przydadzą się dodatkowo czapka i rękawiczki.

Nie obawiaj się sezonu jesienno-zimowego ze względu na zwiększone ryzyko wystąpienia nieprzyjemnych czy uciążliwych chorób. Postaraj się zmienić nieco swoje nawyki i działać profilaktycznie. W zaleceniach dotyczących tego, jak zapobiegać przeziębieniom, pojawia się np. suplementacja witaminy C, aktywność na świeżym powietrzu, dieta bogata w warzywa i owoce oraz właściwy poziom wilgotności powietrza w pomieszczeniach.

najpopularniejsze

Abonament w biznesie

16/01/2020

czytaj

Polecenie znajomych – zarabiaj na swojej sieci.

27/08/2019

czytaj

Bonus krajowy - czyli jak dbamy o to, abyś nie przepłacał.

27/08/2019

czytaj